Votar e mandar.
Dende fai uns días, as mentes dirixentes do PP acaban
de abri-lo debate da elección directa do Alcalde; un tema que fai
uns anos estaba no programa electoral do PSOE; ben realmente a
proposta do PP é que o Alcalde sexa o cabeza da lista máis votada,
independentemente da maioría acadada;.... pequeno mátiz moi
importante; para nada propoñen a elección directa do Alcalde polos
veciños.
Cando falan desta proposta, poñen varios exemplos
existentes en Europa;.... pois imos a explicar como funciona isto en
varios lander alemáns: Hessen, Baviera e Baden-Wüttemberg. Na
Alemania non hai unha lexislación común, ou federal, sobre as
eleccións municipais,... cada lander ten a súa propia. Dende
fai varias décadas algúns lander abrirón o proceso electoral
municipal, facendo listas abertas, elección directa do Alcalde, uso
de referéndum para consultar temas locais,.... todo isto
supuxo unha pequena revolución municipal, é unha desas
consecuencias foi a ruptura do monopolio partidista para impoñer
listas, candidatos,...
Por exemplo, no land de Baden-Wüttemberg o 50%
dos alcaldes non están afiliados a partido político coñecido,
sobre todo nos concellos medianos e pequenos; pois nestes faise menos
necesaria unha estructura de afiliación partidista; ademáis os
Alcaldes presentan unha maior autonomía funcional respecto das
formacións políticas ás que pertencen. No land de Baviera,
acontece algo similar. Poderíamos decir, que a medida que se impón
a elección directa do alcalde, e dos outros membros do Concello;
menor é a importancia e influencia do partido político.
A toda acción, lle segue unha reacción, a cal é
contraria á acción; na Alemania as forzas que menos interesadas
están en extender estas experiencias municipalistas son os propios
grandes partidos alemáns. Coa elección directa do Alcalde e outros
cargos do Concello; normalmente son elexidos candidatos con moita
actividade social, implicados cós seus veciños, que están
predispostos a escoita-las demandas, queixas, problemas,... dos seus
veciños; normalmente este tipo de persoas non son os máis
disciplinados e militantes dos partidos.
As campañas electorais tamén trocaron; hai menos
mitíns, menos pegadas de carteis; e máis xuntanzas cós veciños,
máis contacto directo para escoitalos, debatir, confrontar ideas,
propostas,... así as tardes de sábado e as mañáns dos domingos
son máis animadas,... Así a aquel candidato que non pasa polos
barrios a charlar cós veciños,... o resultado é que non lle vota
nin a familia.
Nestas reunións informaís, sen protocolos da dirección
de campaña, onde os veciños son libres de preguntar sobre calquer
tema, e onde todos están atentos ó candidato,... é onde se
olla que candidato domina ben os temas, coñece a realidade do
Concello, sabe dos problemas, como afronta-los, expoñer
prioridades,... que as propostas son razonables i existe un marco
concreto para financiala. En troques, aqueles candidatos que
veñen berrando pestes contra os seus opoñentes, que son profetas do
NON, que veñen en plan apocalíptico,... pero non teñen solucións
realistas para nada; en poucos minutos están máis sós que un cero;
pois moitos cidadáns non gostan de este tipo de prácticas.
Outra consecuencia da elección directa dos Alcaldes é
que a maioría deles voltan a ser reelexidos; o porcentase ronda
sobre o 63% de reeleccións. Tamén hai na lexislación
municipal destes lander un factor importante; a votación non é
valida se non rexistra un mínimo dun 15% dos electores; na
lexislación electoral en España non hai un mínimo de participación
para darlle validez a un resultado electoral, o cal prestase a
manipulacións e falsas interpretacións,...
Pouco a pouco na Alemania vaise impoñendo o sistema que
está en vigor nestes lander. O seu sistema municipal é similar ó
noso, temos un Alcalde e temos un Pleno; onde todos os cargos son de
elección directa, pero onde hai diferencias na duración temporal do
mandato, onde os Plenos teñen unha media de 5 anos, e os Alcaldes de
8 anos.
Na lexislación municipal de varios lander, cando chega
o intre de exerce-lo dereito de voto para o Pleno, o veciño ten a
libertade de escoller a diferentes candidatos, das diferentes
agrupacións de electores, de partidos ou independentes,... non ten
que optar polo menú pechado que temos na lexislación española.
Tamén é moito máis doado e sinxelo facer agrupacións de electores
para concorrir ás eleccións municipais,... ou sexa un grupo de
veciños que se organizan para facer unha candidatura coa que
presentarse ó seu Concello,... en España tamén se pode facer, pero
hai moito papeleo administrativo que superar, o cal remata por ser
unha barreira infranqueable.
Como podemos ver, hai
moita diferencia entre a proposta do PP i a realidade que hai noutros
paises de Europa; a cuestión é copiar o que funciona
ou seguir cun modelo que se está ficando obsoleto por ser moi opaco
e estar cuasi monopolizado polos partidos políticos,... en principio
semella que a proposta do PP é para seguir profundizando neste
camiño monopolizador.
Mirador do Monte Ancos, a 11 de Xullo do 2.014.
Johannes
Kuhn Pfeiffer (“Juan
Concejal Gaitero”). Profesor de
Hacienda Pública de la Universidad de Kagarsee (Rheinsberg,
Brandemburgo; Alemania).
No hay comentarios:
Publicar un comentario