CHANCHONADA 13º
Demografía
Municipal.
Varias persoas fixeronnós preguntas sobre o porqué
de inclui-la cuestión dun concello unificado; nós non imos a entrar en debates
políticos, simplemente facemos calculos matemáticos de diversas materias e os
comparamos, logo en función dos resultados plantexamos cal é a mellor solución,
a máis viable,...
Pero imos a explicar un par de
conceptos básicos para que todos teñamos unha comprensión clara; un concello definese principalmente por dúas facetas:
territorio e poboación. Se non temos territorio non existimos
físicamente, pero se non temos poboación somos un espacio físico valeiro. O
proceso de perder territorio é un proceso xeolóxico que necesita moitos
milenios para cambiar,... polo tanto a nivel da duración dunha vida humana non
consideramos esta variable; pero a
poboación pode variar moi rápidamente; cando un pobo, cidade,... perde
todoa a súa poboación desaparece como tal, e isto pertence ó campo do estudio
da demografia.
Dos 315 concellos galegos hai 199
que teñen menos de 5.000 habitantes (63% do total), a inmensa maioría deste
concellos teñen perdido poboación nos últimos 30 anos,... ¿Qué acontece se
seguen nesta dinámica demográfica?; primeiro seguen a perder poboación, esta
voltase máis vella, hai menos nacementos (ou ningún), aumenta a mortalidade
(aumenta a perda de poboación), a economía local xenera menos actividade pois a
maioría son xubilados, hai menos emprego e os mozos emigran,... este circulo
vicioso remata con ter poucos habitantes e todos moi vellos,... O final é que
un empregado da funeraria un día indeterminado pon un cartel na casa do
Concello: “¡¡Pechado por defunción do último habitante!!
Este é un dos tres maiores
problemas de Galicia, gran parte do seu territorio está en proceso de
desertificación (perda de habitantes), este proceso xa leva moitos anos, en
varios concellos ourensans e lucenses o problema xa é moi grave,... e de moi
dificil solución. Por sorte para a nosa bisbarra
este problema está dando os seus primeiros sintomas, polo tanto aínda estamos a
tempo de porlle remedio. En caso contrario entraremos na
dinámica antes exposta, entraremos no que en demografía denomínase como “inverno
demográfico”: a perda de poboación continuada durante un longo período de
tempo, ata que a poboación desaparece.
Aquí temos unha gráfica da poboación dos nosos
concellos nos últimos 31 anos:
A Guarda : (1.981)
9.548 habitantes, (2.012) 10.453 habitantes; saldo +905 habitantes (+9,46%)
Oia : (1.981)
3.095 habitantes, (2.012) 3.101 habitantes; saldo +6 habitantes
(+0,19%)
O Rosal : (1.981)
5.788 habitantes, (2.012) 6.574 habitantes; saldo +786 habitantes (+13,58%)
Unificado : (1.981) 18.431 habitantes, (2.012) 20.128 habitantes; saldo +1.697
habitantes (+9,2%)
Neste
período de 31 anos, atopamos a sorpresa, que Oia non é capaz
de crecer en poboación, e todo isto con épocas de gran expansión
económica; polo tanto xa leva tempo dando sintomas de esgotamento demográfico;
se non eres capaz de crecer, o seguinte paso é comenzar a perder poboación,
logo ven o deterioro da situación económica, isto leva a mingüa de recursos
tributarios para o concello,... xa entramos dentro do círculo vicioso. Por
sorte o problema aínda non é grave e estamos no intre de tomar medidas.
Para
facer crece-la poboación dun territorio hai 4 formas:
1º)
Falsea-los datos do padrón de
habitantes; como o padrón de habitantes é un documento público o
funcionario municipal cometería un delito de falsedade de documento público
(art 390º do Código Penal); pero ademáis non aumentamos a poboación real. Como solución non é válida.
2º) Incentiva-la
inmigración; para atraer a poboación de outros territorios hai que por
unha oferta de postos de traballo, de condicións de vida, ofrecer servicios a
esta poboación,... Dada a situación económica actual, non temos traballo para
2.000 veciños, e menos para os de fóra. Como solución non é válida.
3º)
Incentiva-la natalidade dos
residentes; para que a poboación en idade de ter fillos, tomen tal
decisión, un dos factores máis importantes é ter traballo e estabilidade no
mesmo; hoxe temos 2.000 veciños en desemprego, o traballo e moi precario, os
soldos baixos,... polo cal pensar nun crecemento vía natalidade é moi díficil. Como solución non é válida.
4º) Unifica-los
3 concellos; pasamos a ter un territorio máis extenso e unha poboación
moito maior; de momento cós datos que vemos teremos crecemento de poboación;
non solucionamos o problema de fondo, pero gañamos tempo para comenzar a poñe-las
bases para en 3 a
4 anos activa-las solucións dos apartados 2º e 3º. Como solución
hoxe é válida.
Sabemos que contra isto están as
mentalidade pro-localistas a ultranza; pois imos a ver que nos amosan os datos
matemáticos das estadísticas demográficas; para elo imos a compara-la pobación
total de cada concello, en relación cóa poboación que naceu nese concello
(grupo ó que pertencen os pro-localistas)
A Guarda :
(1.998) 9.919 habitantes, 7.855
(nacidos no concello) (79% do total)
(2.012) 10.453 habitantes;
7.377 (nacidos no concello) (70%)
Oia : (1.998) 2.956 habitantes, 2.461 (nacidos no concello) (83%
do total)
(2.012) 3.101
habitantes, 2.178 (nacidos no concello) (70%)
O Rosal :
(1.998) 5.807habitantes, 4.442 (nacidos no concello) (76% do total)
(2.012) 6.574
habitantes , 4.210 (nacidos no concello) (64%)
Fai 14 anos, o concello de Oia
era o que tiña un procentaxe máis alto de poboación residente que era oriunda
do mesmo concello; mentrás que O Rosal rexistraba o porcentaxe máis baixo. Despois
deste tempo, a día de hoxe; tanto a Guarda como Oia teñen porxentaxes
similares, o 70% da poboación é oriunda, nestes anos este grupo de poboación
perdeu peso específico; pero onde a perda foi maior e no Rosal, a día de hoxe só o 64% son oriundos do mesmo concello (por dicilo de outro xeito 1 de
cada 3 rosaleiros non naceu no Rosal, a maioría destes son nados na Guarda). Prolongando no tempo (ano 2.024 a 2.026) esta pauta
matemática, obteremos que a metade da poboación do Rosal non será oriunda dese
concello.
En
conclusión nestes 30 anos houbo un proceso continuo e sen pausa nos nosos
concellos de perda de peso relativo da poboación oriunda (nacida no mesmo
concello), deixando lugar a outra que proven de outros concellos galegos, de
España e do extranxeiro;... pero o grupo maís importante e dos concellos
veciños do Baixo Miño. Polo tanto cada vez temos menos
oriundos (menos pro-localistas) e máis unha mixtura poboacional procedente dos
concellos veciños.
Ante un probelma podemos facer
duas cousas:
A)
Autoengano; isto é taparnos os
ollos e non querer olla-la realidade; pero a realidade é moi terca e seguirá ahí;
como non facemos nada, sabemos que os problemas non se resolven sós, pero có
paso do tempo estes voltanse máis graves. Por desgracia, esta é a postura na que
están os nosos gobernantes locais (dos 3 concellos) e cada vez menos veciños.
B)
Cara a cara; afronta-la realidade,
estudia-lo problema, evalua-los recursos dispoñibles, colle-las solucións máis
realistas e leva-las a termo; isto conleva sacrificios electorais, esforzos
económicos, amplos consensos sociaís,... Pero cando solucionemos o problema,
outros ainda estarán na fase A.
Os señores gobernantes do PP,
PSOE, BNG,... e outros que fagan o que queiran, pero un dos problemas máis
graves é que Galicia leva varias decadas camiñando alegremente polo camiño da súa
morte demográfica; esconderlle os problemas e a
realidade á sociedade non é darlle solución. Para 1/3 do
territorio galego (eixo Ferrol-Tui) o problema ainda non é grave, e a solución é
doada; pero para o resto do territorio o problema é grave e para a nosa
desgracia as solucións tampouco son doadas.
Mirador do Monte Ancos, a 03 de Xaneiro do 2.013.
Tecla Letra
Grande. Profesora de Ingenieria
Informática, en la Universidad
Politécnica de Arroba (Ciudad Real; España).
No hay comentarios:
Publicar un comentario