O
silencio dos cordeiros 1º.
O xoves da
semana pasada, ollabamos as seguintes noticias no “infogauda” que
estaban conectadas entre si: Converxencia Galega solicitaba a
recusación do
aparellador municipal do Concello, no proxecto
de ampliación do cemiterio parroquial de Salcidos; e logo
viña outra, onde decía que o
Concello viña de aceptar esa recusación. Dende logo
o texto da solicitude de Converxencia era moi técnico, cheo de
formulismos legais, e a resposta do Concello igual; resultaban
incomprensibles para a inmensa maioría dos lectores.
Pero moitos
lectores despois de olla-la noticia, non rematan de entender que é
iso da recusación, e outras cousas; o entendemos, non todo o mundo
ten formación en dereito, e moito menos na rama que é o Dereito
Administrativo. Imos a tratar de explicar isto, para que os nosos
lectores o entendan.
No Dereito
Administrativo, hai un principio chamado “Principio de
Imparcialidade”. O desenrolo legal do mesmo busca que a
Administración Pública nas súas actuacións deben de ser
imparciais, só sometidas á Lei e nunca a causas de favoritismo ou
enemistades. Dito “Principio de Imparcialidade”,
recollese nos artigos 28º e 29º da Lei 30/1.992 (Lei de
Procedemento Administrativo e Réxime Xurídico das Administracións).
Dado que na
Administración Pública traballan persoas, cando estas exercen o seu
traballo poden atoparse nunha das seguintes situacións, as cales
comprometen o “Principio de Imparcialidade”.
Artigo 28º:
A) Ter un
interese particular no asunto a tratar, ser administrador da
sociedade interesada, ou ter unha cuestión litixosa pendiente con
algún dos interesados.
B) Ter
un parentesco sanguineo ata un 4º grado de proximidade; ou de
afinidade ata o 2º grado, con calqueira dos interesados no proceso,
sexan persoas físicas, administradores de sociedades, asesores,
representantes legais,... así como compartir un despacho
profesional, ou estar asociado con estes.
C) Ter unha
amistade íntima, ou enemistade manifesta con algunhas das persoas
citadas no apartado anterior.
D) Ter
intervido neses proceso como un périto ou testigo.
E) Ter unha
relación de servicio coa persoa física ou xurídica interesada no
proceso; ou terlle prestado nos 2 últimos anos servicios
profesionais de calquer tipo.
Para
coñecemento de todos, familiares nosos e da nosa parella:
Familiares
en 1º sanguineos e non: nosos Pais, nosos Sogros, os nosos Fillos e
os seus conxuges.
Familiares
en 2º sanguineos e non: os nosos Avós, Irmáns e os seus
conxuges e os nosos Netos.
Familiares
en 3º sanguineos: Bisavós, Tíos, Sobriños e Biznetos.
Familiares
en 4º sanguineos: Primos en 1º grado (fillos dos irmáns dos nosos
Pais)
Cando un
empregado público está ante unhas das situacións descritas no
artigo 28º, o empregado público debe comunicarlle ó seu
superior esta situación para absterse.
Pois a existencia desa situación fai peligra-lo “Principio
de Imparcialidade”. Claro que o empregado, pode non
comunicar isto ó seu superior, pero entón o superior pode
recusalo
i esixirlle responsabilidades. No suposto que o superior non
recuse, polas causas que sexan, calquer outro interesado no
procedemento, pode esixi-la recusación, en calquer intre do
procedemento.
Para
entendernos todos; nun procedemento administrativo; se hai unha causa
legal descrita no artigo 28º da Lei 30/1.992; para mante-lo
“Principio de Imparcialidade”; a forma de proceder
normal é:
1º) O
empregado público debe presenta-la abstención propia.
2º) Se non
o fai así, cabe a recusación plantexada polo superior ou a petición
dun interesado.
Agora, que
xa entendemos o que é a abstención e recusación, son a mesma
cousa, pero unha feita por iniciativa
propia (abstención) e outra por orden
dun superior (recusación); ambas implican que o
empregado público apartase da tramitación do procedemento e non
participa no mesmo. Voltando ó escrito de Converxencia
Galega pedindo a recusación e do Concello aceptandoa, en base ó
artigo 28º.2.B por parentesco de afinidade en 2º,... o parentesco ó
que se refiren as partes nos seus escritos, é que o Sr. Aparellador
municipal é cuñado da técnica que presenta o proxecto de
ampliación do cemiterio.
Polo tanto
estamos ante unha situación descrita na Lei 30/1.992; a cal pon en
perigo o “Principio de Imparcialidade”; pois hai
unha situación de relación familiar que pode orixinar un posible ou
hipotético favoritismo, que a Lei trata de evitar. Isto non
implica a paralización do procedemento administrativo de ampliación
do cemiterio, como algúns pensan e comentaban,... simplemente o
procedemento sigue nos seus trámites sinalados por diferentes Leis,
pero baixo a responsabilidade de outro empregado público.
Ata aquí a
explicación técnico legal, xurista e administrativa para que todos
falemos con propiedade e coñecemento das cousas. Está é a parte
visible que todos ollamos; pero no seguinte artigo, trataremos unha
parte que no é perceptible para a maioría dos nosos veciños.
Mirador do Monte Ancos, a 22
de Outubro do 2.014.
Braulio
Criado Mayordomo.
Analista de la Guía de restaurantes “Los Michelines”
(Bienservida; Albacete; España).
No hay comentarios:
Publicar un comentario